Nieuwe trend: kleurrijk en gezond eten

- Nieuws, Tips & Trucs

Kleurrijk voedsel krijgt steeds meer een plekje in de keuken. Gezond én lekker, maar ook mooi op je bord en vrolijk. Kookboekenschrijfster Joke Boon meldde onlangs nog “Kleurrijk eten is niet alleen decoratief, maar ook nog gezond. Het beste is om alle tinten uit de regenboog op het menu te zetten”. Meer kleur op je bord betekent meer variatie en gezonder eten. Zo krijg je namelijk gezonde antioxidanten en andere onmisbare voedingsstoffen binnen. Die trend zien we ook terug op het Lifestyle & Kookevent in Dordrecht.

Nieuws - Nieuwe trend kleurrijk en gezond eten_1

Deze trend is niet zo gek, als je kijkt naar de instagrammende millennials. Deze groep zet daadwerkelijk alles op Instagram en dat is een mooie vorm van gratis reclame. Alles moet er kleurrijk, verleidelijk en fotowaardig uitzien. Daarbij is kleurrijk eten niet alleen mooi én gezond, maar ook gewoon leuk! Geef toe dat een kleurrijke salade er veel smakelijker uitziet dan een kleurarme salade. Als je veel kleuren in je salade combineert, maak je er meteen een feestje van!

*Tip: eetbare bloemen geven het gerecht iets aparts, iets kleurrijks en maakt het gerecht een perfect plaatje!


De effecten van kleur
Wist je dat bepaalde kleuren ook gezondheidsvoordelen hebben? Zo hebben rode groenten/fruit een positieve invloed op het bloed en het hart. Gele en oranje groenten/fruit hebben een positief effect op de weerstand en het gezichtsvermogen. Ook zijn ze goed voor je bloeddruk. Groene groenten/fruit dragen bij aan een goed gezichtsvermogen, terwijl paarse groenten/fruit de stoelgang bevorderen. Verder hebben witte groenten/fruit positief effect op het cholesterolgehalte. Om alle positieve effecten te kunnen benutten is het daarom belangrijk om groenten én fruit zo gevarieerd mogelijk te eten. Kleurrijk eten kan je hierbij helpen. Dan krijg je alle vitaminen en mineralen binnen die je lichaam nodig heeft om gezond te zijn.

Wist je dat stomen een heel gezonde manier van eten bereiden is? Lees hier vijf redenen waarom je je eten vaker zou moeten stomen.