5 gezonde redenen om je eten te stomen

- Tips & Trucs

Gezonde, blakende peultjes, worteltjes en een stukje vis. Dat is het beeld dat bij veel mensen opkomt als men het heeft over stomen. Maar stomen is veel meer dan dat! Hieronder een opsomming waarom men vaker zou moeten stomen:

Tips & Trucs - Wel of geen stoomoven
Verrassend
U kunt meer gerechten stomen dan u denkt. Wat dacht u van garnalen, mosselen, geurige rijst, dumplings, ‘gekookte’ eieren, het wellen van gedroogd fruit, het zelf maken van een broodje bapao of au-bain-marie bereidingen als een pudding of een flan. Verdiep uzelf eens in de Aziatische keuken en er gaat een stoomwereld voor je open!

Geen olie, geen vet
Er komt geen boter of olie aan te pas. Dat neemt niet weg dat een scheutje mooie olijfolie met vers gehakte kruiden en verse gemalen zout en peper over gestoomde groenten goddelijk is.

Gezond, smakelijk en aantrekkelijk
Naast vitaminen en mineralen blijft ook de vorm in tact. Stukkoken of kapot roeren is er niet bij. Uw eten blijft mooier en ziet er lekkerder uit. Het oog wil namelijk ook wat en de maag niet op de laatste plaats. Smaken blijven mooi in het product en worden niet af- of weggegoten.

Eenvoudig en simpel
Met een gerecht in een stoomoven ben je niet voortdurend bezig de boel te controleren (aan de kook brengen, terugschakelen, doorkoken, roeren, enz.). U loopt geen risico van overkoken, droog koken en aanbranden. Het proces verloopt heel beheerst zonder dat u er iets aan hoeft te doen. Ook een bord met eten warmt u eenvoudig zonder uitdrogen op. En een verse rookworst verwarmen kan niet verkeerd gaan.

Tijd en energie besparend
Plaats meerdere gerechten tegelijkertijd in een stoomoven boven elkaar. Het bespaart tijd en energie. Maar ook ergernis. Geen olie, geen baklucht, geen rommel, dus de keuken schoonmaken wordt een eitje.

Wilt u graag eens de mogelijkheden bekijken of meer informatie krijgen over een stoomoven? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op of kom een kijkje nemen in één van onze showrooms.

Lees ook:

(bron: ATAG)